mandag mai 21 , 2012
Text Size

topplogo

Glassfagutdannelsen

Dette sier elevene!

124_20050512_104554 Hei jeg heter Christer og jeg er en glassmester lærling å jeg går på glassfag linja i Kongsberg. Skolegangen i Kongsberg er fordelt på fire perioder i løpet av et år og til sammen tilsier det 30 uker. Her bruker de en helt annen læremåte enn de gjør i vanlig skole. Og nå skal jeg fortelle litt om hvordan det fungerer her og hvorfor jeg synes denne læringsprosessen er bedre enn på en vanlig skole.
 Foto: Christer Nersund - Lærling hos Ås Glassmesterforretning

Hva jeg mener!
Påstanden min er at denne læremåte(særløpet) dekker mye mer av det du trenger å vite for å kunne fungere som glassmester og generelt i yrkeslivet.
Krav og rettigheter

For å komme inn på glassfagsenteret må du ha gått GK tekniske byggfag, og så må du ha en lærlingkontrakt. Har du lærlingkontrakt er du sikret plass på glassfagsenteret.

Argumentasjon

er på GFS har vi fire elevkontor med hver vår pc for å gjøre oppgaver på og hente informasjon fra. Alle oppgaver gjøres på pc. Vi har også et verksted som vi jobber med forsjellige praktiske oppgaver. Å vi har ett fellesrom(klasserom) som vi for undervisning og informasjon fra lærene.
Her lærer vi igjennom både praksis og teori i motsetning til vanelig skole hvor det bare er skole og ikke noe praksis. Og ved og kombiner disse to mener jeg at du lærer mye fortere og bedre og får en større forståelse for hva det er du skal lære og hvorfor du lærer dette.

Hvis en som har lært noe teoretisk og skal gjøre en arbeids opprasjon som f. eks innsetting av en isoleringsrute. Det går sikkert bra vis ruta er akkurat sånn som det er beskrevet i lærerboka, men vis det er et gammelt hus så er det liten sjanse for at dette er tilfellet, og da går det nok ikke så bra. Men de som går på glassfag har som regel i hvertfall jobbet noen måneder som lærling før de begynner med skole og de jobber også i mellom de periodene de er på skolen.

Å ved dette trekker jeg den konklusjon at en som jobber og går på skole med både teori og praksis har et mye bedre grunnlag før de skal ut i arbeidslivet som ferdigutdannede, fordi de for både erfaring, teori og veiledning inn i utdannelsen.