Presentasjon av Glassfagsenteret
Dette sier elevene!
Bilde: Connie i aksjon på rammeverkstedet
Påstanden min er:
Påstanden min er at særløp er et bedre tilbud en å gå på vanlig skole (yrkesfag). Med yrkes fag kan du i verste fall kaste vekk to år på skolen pga at du ikke får lærling plass.
Hvordan kommer du deg hit?
For å komme inn på glassfaget er kravene at du har gått gk Teknisk Byggfag. Der går vi gjennom 10 forskjellige fag og ut fra det valgte jeg videre glassfaget. Siden glassfaget er særløp måtte jeg begynne og forhøre meg etter lærling plass. Den fekk jeg i Bergen på Pilkongton. Da er det jobben sin oppgave å få meg inn på skolen. Skolen er kun en av i hele Norge, så vi 15 så går her er ganske eksklusive elever. Du har ikke mulighet til å komme deg videre uten jobben.
Slik har vi det:
I stede for å gå på vanlig skole med skolebenk og mye teori. Har vi mye praksis og ikke vanlig undervisning. Alt blir så mye mer spennende når vi jobber på denne måten. Det blir mer selvstyrt. Vi velger sel vor mye vi gjør, men jo mer vi jobber får vi igjen for det. Skolen her består av fag som er relevant til glassfaget. Praksis er på eget verksted der vi er utstyrt med alt vi trenger til de 7 delene innen for faget. Data opplæring, glasset historie og verktøy lære foregår på kontoret. Når vi går vk1 må vi og ha en bit allmennfag, men vi er så heldige at den biten slepp vi her på Kongsberg, det er hjemfylket sin jobb. Deg skal lage til en løsning på det slik at du får tatt det løp av deg 3 åra som lærling. Det er helt supert, for da blir alt her mer konsentrert om glassfaget. Alle her vær sin pc, som vi jobber med når vi har teori. I stede for at alle sitte på et stor klasse rom er vi inndelt i små kontor. Der vart vi delt i grupper på 3-4 stk, etter ferdighetene vi hadde på pc-en. Vi har og et klasserom/møte rom der vi går gjennom nytt stoff eller gjennomgår oppgavene. Poenget med å sitte på kontor med hver vår pc er at si skal få en bedre følelse på hvordan det kan være å drive en egen bedrift. Vi gjør hver dag små ting så bør være i en vær bedrift som intern-kontroll. Opplegget som er her står lærerne våre for. De har begge erfaring fra yrket i tillegg til teorien. Slik at det vi lære her er ting deg mener er vesentlig å ha med seg videre.
Tanken på teoretiske lærere
Tenk om vi hadde hatt andre lærere, som ikke har noe praktisk erfaring. Da hadde vi sikkert måtte følt boken slavisk. Men siden de to lærerne vi har kan mye og ikke trenge å følle boka så mye så andre har gjort. Berre tanken på å sitte mye med en skole benk tro jeg skremmer mange av de som går her. Ved å jobbe elektronisk går alt mye bedre.
Hilsen Connie
| < Forrige | Neste > |
|---|