Beskrivelse av Glassfagsenterets Modell
Dette sier elevene!
Hei! Mitt navn er Torgeir Grønsberg, jeg er lærling ved Romerike Glass, og en del av lærling tida består av å gå på skole her ved Glassfagsenteret på Kongsberg. Jeg skal fortelle dere om Glassfagsenterets undervisnings konsept, og selve modellen de bruker her. Dette er helt klart annerledes ifra det man forbinder med ”vanlig skole”. Opplæringen i glassfaget er ett såkalt særløp, og veien til fagbrev er: GK Teknisk byggfag->3 år i lære-> samtidig som du er lærling går du på glassfagsenteret, som på en måte er ett VK1.
Bilde: Her ser vi Torgeir i aksjon på fasade/aluminiumsavd.
Ett annerledes fag
Jeg mener bestemt at denne modellen har en positiv effekt på elevene, og at konseptet her gjør at skoledagen blir mer spennende og lærerik. Noe man kan se ut i fra resultater og progresjonen hver enkelt elev har i forhold til det vi skal lære innen glassfaget. Sammenlignet med tradisjonell klasseromsundervisning, mener jeg at dette konseptet og denne modellen er veldig bra.
Større egenaktivitet
Grunnen til at jeg mener at denne modellen er bedre enn andre undervisnings modeller er at vi har mer frihet, og kan få utspring for våre kreative sider. Istedenfor kjedelig teori og flere timer i ett klasserom har vi muligheter som:
- Bruk av data, som ett verktøy
- Praktiske relaterte oppgaver innen teori og verksted
- Vi har egne Elevkontor og ett felles møterom
- Prosjekter og gruppeoppgaver
Helhetskompetanse
Og alt er ikke bare konsentrert på glass, det er også undervisning i presentasjons teknikk, hvordan man skal oppføre seg på jobb/foran kunder. Vi lærer og sette opp budsjetter, regne ut timepris, glasspris og lignende. Det handler om å få en helhetskompetanse, noe du har bruk for videre i arbeidslivet, slik at man har andre muligheter enn å bare være ansatt som en arbeider.
Men opplegget er ikke så tilrettelagt at du ikke må jobbe for å oppnå resultat, læring avhenger av initiativ og hardt arbeid slik at man blir dyktig innen det man skal jobbe med. Det er læring på eget ansvar. Faglærers rolle er i hovedsak og hjelpe og veilede slik at du får muligheter for å bli flink, lære og komme igjennom pensumet i glassfag.
Særløp
Glassfaget er ett ganske spesielt fag, mye grunnet særløpsmodellen som faget følger. Dette betyr at man må prøve å få en læringeplass etter GK teknisk byggfag. Samtidig som du er i læra så går du på skolen i 30 uker. Glassfaget er en av få fag som kjører særløp som modell, mye grunnet av at det ikke er ett så stort og etablert fag som for eksempel rørlegger.
Se for dere følgende ulemper og fordeler ved valg av særløp:
Fordeler
- Man kommer tidligere ut i arbeidslivet
- Tjener penger
- Du er sikret læringeplass i 3 år, det er ikke sikkert du får etter endt VK1 i andre fag
- Man går på skole med elever over hele landet, som har forskjellige erfaringer
Ulemper
- Arbeidslivet kan komme brått på
- Man er helt fersk i faget når man
begynner i læra, ingen VK1 ett Grunnkurs
- Når man først begynner og jobbe kan det være vanskelig å sette seg på skolebenken igjen.
Glassfaget, ett godt valg!
Alt ligger til rette for en god utdanning ved valg av glassfaget. Derfor mener jeg at ved hjelp av undervisningsmetodene og modellen som glassfagskolen er bygd opp av gjør at denne utdanningen blir krevende og spennende, det er stor sjanse for du vil trives i dette faget. Jeg anbefaler alle som lurer på hva de skal bli, i å ta en titt på glassfaget og mulighetene du har innen det. Jeg har i hvert fall ikke angret på at jeg valgte dette faget. Info om glassfaget og undervisningsmetodene kan du lese mer om her på internettsiden til glassfaget.
Torgeir Grønsberg
Lærling og elev ved Glassfagsenteret
| < Forrige | Neste > |
|---|