Moderne glasskunst ved bruk av fusingteknikker
Elevprosjekter
Bilde:Marit Due Grøndal
Formålet med prosjektoppgaven:
Marit Due Grøndal fra "Tønsberg Glassliperi & speilfabrikk AS", er ei kreativ og positiv ung dame som er oppriktig interessert i moderne glasshåndtverk, spesielt innenfor områdene, sanblåsing, blyinnfatning og moderne "fusing".
Det var derfor naturlig for skolen å benytte Marit til forskning og vidreutvikling rundt disse områdene, og i den samenheng bidra til å styrke kompetansen til skolen på ovennevnte områder.
Dette sa Marit om prosjektet:
Først og fremst fikk jeg utarbeidet en god oversikt (prosjektplan) over hva jeg ønsket å utrede/forske på i prosjektperioden.Jeg fikk også anledning til å besøke noen av Norges fremste ressurspersoner på dette felt. De jeg var i kontakt med var Tone Stensrud fra Norsk Kunstglass i Oslo. Her fikk jeg masse inspirasjon og veiledning i hvilke muligheter en har innen for fusingen. Godt å kunne få stilt spørsmål til en fagperson som vet hva som skjer i de forskjellige prosessene. Eks: float går ikke sammen med annet glass, det kommer av at ulike glasstyper har forskjellige spenningsforhold, og vil derfor sprekke enten under eller etter at objektet er ferdig. Dette var et av mange spm. jeg lurte på i forkant av besøket.
Jeg var på studiebesøk hos Glasshytten i Vivestad hvor de til daglig driver med Glass blåsing. Her fikk jeg tips om at aluminiumsfolie ville gå fint å bruke sammen med glass, og det stemte det. I tillegg til dette fikk jeg besøk av Karin Holm (tidligere elev ved Glassfagsenteret) som viste meg mulighetene man har innenfor støping av gips former til fusing. Alt i alt var dette super interesant og lærerikt, noe som jeg håper å kunne bygge videre på i fremtiden.
Bilder fra prosjektet
Fusingovn
Veggoppheng i glass for roser
Glassfat
Gipsform av hånd
Hånd i glass
Glassskål med fiskemotiv
Skål av sammensmeltede glassbiter
Glasstein
Skål i glass med hvite detaljer
Sammensmeltede sirkler av glass
Fargerik glasskål med diverse detaljer